Hodváb ako definícia luxusu
Spoločnosť Rolls-Royce Motor Cars na tohtoročnom ženevskom autosalóne svetovým médiám predstavila model Serenity – nový štandard autentického, na mieru vyhotoveného automobilového luxusu.
Na dôkaz neúnavnej snahy dizajnérov a remeselníkov pôsobiacich v domove Rolls-Royce Goodwoode „vziať to najlepšie, čo existuje, a ešte to vylepšiť“ zavádza Serenity úplne novú úroveň individualizovaného luxusu aplikovaného na Rolls-Royce Phantom, ktorý jeho majitelia i obdivovatelia považujú „za najlepší automobil na svete“.
Známy výrok Sira Henryho Roycea, „Keď to neexistuje, vytvorte to.“, inšpiroval najnovšiu generáciu dizajnérov tímu Rolls-Royce Bespoke k zamysleniu nad tým, aký úplne nový prístup k luxusu by potešil najnáročnejších ľudí na svete požadujúcich len to najlepšie – teda zákazníkov Rolls-Royce. Pri odpovedi na túto otázku vychádzali z bohatých skúseností spoločnosti Rolls-Royce s používaním najvzácnejších, najkrajších a s prírodou najviac spätých materiálov.
Hodváb je cestou k novej definícii luxusu, poskytujúcou každému majiteľovi akési plátno pre jedinečný dizajn.
Tím Bespoke Design sa inšpiroval honosnými interiérmi Rolls-Royceov, v ktorých sa vozili králi a kráľovné, vládcovia a vládkyne a rôzni svetoví lídri. Keď k tomu pripočítate súčasné trendy nábytkárskeho dizajnu a vzory japonských kráľovských rúch, zistíte, že konštruktéri Rolls-Royce vytvorili skutočne inovatívny, moderný a pokojný interiér.
Model Serenity, symbol autentického moderného luxusu, opätovne využíva najjemnejšiu látku, akú svet pozná, teda hodváb. Jeho interiér tak predčí každý iný luxusný automobil. Tento jedinečný dizajn vynikajúco demonštruje zručnosť, kreativitu a puntičkárstvo odlišujúce Rolls- Royce Motor Cars od konkurentov. Viac než kedykoľvek predtým tak platí, že Bespoke je Rolls-Royce.
Výber modelu Phantom pre tento projekt bol samozrejmý, no tvorba motívu definujúceho ten najhonosnejší a najmodernejší zo všetkých automobilových interiérov si vyžadovala značnú dávku odbornosti.
Cherica Haye a Michelle Lusby, absolventky odboru textilného umenia na Kráľovskej akadémii umení a Plymouthskej univerzite, spojili svoje sily s oddelením dizajnu Rolls-Royce Bespoke, aby pomohli vytvoriť smerovanie základného motívu tohto úžasného, jedinečného Phantomu.
„Niektoré z najprepracovanejších hodvábnych motívov pochádzajú z Orientu, kde sa rodiny vládcov a bohatých kupcov obliekali do rób z najjemnejších hodvábnych materiálov,“ vraví Lusby.
Vrchol medzi najhonosnejšími dizajnmi týchto odevov predstavuje junihitoe, komplikované, ručne šité „dvanásťvrstvové hodvábne rúcho“, ktoré nosili len príslušníčky japonského kráľovského dvora. Farby a zoradenie vrstiev hrali veľmi dôležitú úlohu. Dostali poetické názvy, ako napríklad „karmínová slivka jari“.
„Zadná časť interiéru Phantomu je tým najpokojnejším a najkrajším miestom, aké existuje. Človek tu cíti, ako čas i okolitý svet plynú mimo neho,“ hovorí Haye. „Táto pohoda nám pripomenula orientálnu tradíciu, podľa ktorej sa vládcovia zvykli utiahnuť do svojich súkromných záhrad, aby sa v samote pod kvitnúcimi stromami mohli ponoriť do vlastných myšlienok. Motív stromov v rozpuku je hlboko zakotvený v kultúre Ďalekého východu a v priebehu storočí sa objavoval na krásnych vzoroch kráľovských rúch. Podľa nášho názoru ide o dokonalé vyjadrenie pokoja a pohody, ideálne sa hodiace do nádherného moderného interiéru vozidiel Rolls-Royce.“
Tvorba interiéru modelu Serenity
Rovnako ako pri tvorbe každého Rolls-Royce, aj pri zrode modelu Serenity s jeho motívom kvetov pomohol dizajnérom rysovací papier. Na rozdiel od iných Rolls-Royce však siahli aj po bale najjemnejšieho, ručne tkaného hodvábu.
Pri hľadaní jedinečného zvitku pre model Serenity sa tím Bespoke dostal až do čínskeho mesta Suzhou presláveného výrobou výšiviek pre kráľovskú rodinu. Členovia tímu kúpili netkanú hodvábnu priadzu a nechali si ju ručne zafarbiť u čínskych remeselníkov, ktorí sa už celé storočia zaoberajú výrobou nádherného hodvábu.
Potom ju previezli do jednej z najstarších britských tkáčskych dielní v Essexe, kde z nej dali ručne utkať 10 metrov látky – práve toľko totiž treba na potiahnutie interiéru Serenity. Tento proces trval dva dni, teda dve hodiny na meter tkaniny. Nespočetné farby hodvábneho vlákna trpezlivo splietli tak, aby vytvorili tú najkvalitnejšiu látku – každý jej centimeter sa skladá zo 140 vlákien. Výsledkom je dymová zelená farba podkladovej hodvábnej látky.
Jednofarebnú hodvábnu tkaninu potom previezli do Londýna, kde sa motív kvetov navrhnutý dvojicou Haye a Lusby, inšpirovaný dávnymi čínskymi motívmi, začal objavovať pod prstami britských a čínskych remeselníkov vyšívajúcich ich víziu vetvičiek medenej farby a bielych lupeňov.
Na záver bolo ešte potrebné ručne, lupienok po lupienku, namaľovať priamo na hodváb karmínové kvety. Kvôli prepracovaným vzorkám trvala výroba každého dielu centrálnej časti Serenity až 600 hodín.
Viac než len hodváb
Tvorba najhonosnejšieho interiéru spomedzi všetkých luxusných áut však, samozrejme, nespočíva len v použití hodvábu. Dizajnéri sa pri tvorbe vyvýšených sedadiel v zadnej časti interiéru inšpirovali modernými nábytkárskymi trendmi, o čom svedčia výrazné okraje zo vzácneho čerešňového dreva známeho ako „Smoked Cherrywood“. Predné sedadlá majú pripomínať miesto šoférov zo začiatku 20. storočia, preto sú odeté do kože v odtieni „arktická biela“.
Dekor Smoked Cherrywood vnáša orientálny námet do celého interiéru. Nachádza sa na i na hornom obložení dverí, čelnej ploche prístrojovej dosky a stredovej konzole Serenity. Dizajnéri však siahli aj po ďalšom nádhernom orientálnom dreve, a to bambuse, ktorý aplikovali sofistikovanou metódou priečneho rebrovania.
Motív kvetov zobrazený na hodvábe ožíva aj prostredníctvom dokonale prepracovanej perleťovej marketérie na obložení zadných dverí. Tú najprv narezali laserom a lupienok po lupienku ručne naniesli na drevo. Perleť vzniká splynutím dvoch látok, minerálnej a organickej. Drobné šesťuholníkové plátky aragonitu, jednej z foriem uhličitanu vápenatého, sa striedajú s vrstvami konchiolínu, flexibilného proteínu vylučovaného niektorými mäkkýšmi.
Rovnaké tematické ladenie nájdeme v priestore pre vodiča, a to v podobe perleťových ciferníkov hodín a prístrojov na palubnej doske Bespoke Serenity. Tieto perleťové ciferníky sú navyše ozdobené sústrednými kružnicami pripomínajúcimi úhľadne pohrabané kamienky v japonských záhradách a tiež ručne vykladané rubínmi, dopĺňajúcimi ručne maľované kvety na hodvábnom čalúnení vozidla.
Absolútny luxus nájdeme aj v batožinovom priestore modelu Serenity, kde sú kožené čalúnenie a koberec tiež ladené vo farbe arktickej bielej.
Čerešničkou na torte sú dva slnečníky s motívom Serenity, pridržiavané koženými príchytkami na spodnej časti veka batožinového priestoru.
Zvodný a nádherný exteriér
Exteriér modelu Phantom Serenity každého oslní svojím výrazným a vznešeným leskom. Perleťový lak Bespoke je najdrahšou farbou použitou na jedinom vozidle, akú spoločnosť Rolls-Royce Motor Cars kedy vyvinula. Zruční remeselníci v sídle Rolls-Royce v Goodswoode ho naniesli v troch fázach, aby dosiahli perleťový efekt. Potom nasledovalo 12 hodín ručného leštenia – ich výsledkom je toto ligotavé majstrovské dielo.
Jemná dvojfarebná linka na karosérii spolu s trojfarebným motívom kvetov naznačujú, čo sa ukrýva v interiéri. Táto asymetricky vedená linka vizuálne vyznačuje priestor pre majiteľa i miesto šoféra. Kvietok na pravom zadnom blatníku označuje vstup do zadnej časti interiéru.
Bespoke je Rolls-Royce
Každý Rolls-Royce je jedinečný, ale mnohí zákazníci chcú mať absolútny unikát, a tak požadujú niečo extra. A práve takéto požiadavky patria do náplne práce konštrukčnej divízie Bespoke, v ktorej pracuje kolektív tých najlepších automobilových návrhárov, inžinierov a remeselníkov.
Zákazníci pri realizácii svojich požiadaviek úzko spolupracujú s členmi tímu – od tých najmenších detailov až po najodvážnejšie špecifikácie. Ako inšpirácia poslúži čokoľvek, napríklad požiadavka, aby lak dokonale ladil s obľúbeným oblečením, alebo predstavoval zvláštnu kreáciu vypovedajúcu určitý príbeh. Žiaden nápad nezostane nepovšimnutý.
Bespoke je pre svoj nezvyčajný rozsah personalizácie skvostným diamantom na korune toho, čo jedinečná značka Rolls-Royce Motor Cars sľubuje. Bespoke skutočne je Rolls-Royce.
zdroj:www.bmwgroup.com